• שׁוֹפֵט כָּל הָאָרֶץ – כדברי אברהם בבראשית יח, כה: ...הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט. • וְאוֹתָהּ בְּמִשְׁפָּט יַעֲמִיד – לפי דברי הפסוק ממשלי כט, ד: מֶלֶךְ בְּמִשְׁפָּט יַעֲמִיד אָרֶץ וְאִישׁ תְּרוּמוֹת יֶהֶרְסֶנָּה. • נָא חַיִּים וָחֶסֶד – בבקשה תן חיים וחסד. • עַל עַם עָנִי – עם ישראל, המכונה כך בשירת דוד (שמואל ב כב, כח)? וְאֶת עַם עָנִי תּוֹשִׁיעַ וְעֵינֶיךָ עַל רָמִים תַּשְׁפִּיל ובתהלים יח, כח. • תַּצְמִיד – תחבר. • תְּפִלַּת הַשַּׁחַר בִּמְקוֹם עוֹלָה תַּעֲמִיד... – תקבל את תפילת שחרית כאילו היא קרבן עולת התמיד שעלה עם שחר, כשהיה המקדש קיים, ברוח הפסוק מהושע יד, ג ...וּנְשַׁלְּמָה פָרִים שְׂפָתֵינוּ. • וּמַעֲטֶה – ומלבוש. • לוֹבֵשׁ צְדָקָה וּמַעֲטֶה – הקב"ה, שהלבוש שהוא כביכול עוטה על עצמו הוא צדק וחסד, לפי ישעיהו סא, י: שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ בַּה'... כִּי הִלְבִּישַׁנִי בִּגְדֵי יֶשַׁע מְעִיל צְדָקָה יְעָטָנִי... • לְךָ לְבַד הַיִּתְרוֹן – במשפט בינינו לבינך – אתה לבדך צודק. • אִם אֵין בָּנוּ מַעֲשִׂים – אם אין מעשים טובים הנזקפים לזכותנו. • זָכְרָה יְשֵׁנֵי חֶבְרוֹן – זכור את זכויות האבות, הקבורים בחברון. • וְהֵם יַעֲלוּ לְזִכָּרוֹן לִפְנֵי ה' תָּמִיד – וזכרם יהיה תמיד לפניך, לפי האמור בשמות בני ישראל שהיו באבני החושן בשמות כח, כט וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּחשֶׁן הַמִּשְׁפָּט עַל לִבּוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לְזִכָּרֹן לִפְנֵי ה' תָּמִיד. • מַטֵּה כְּלַפֵּי חֶסֶד – ה', המטה את הדין לכיוון מידת החסד, שכן זו מידתו, לפי הנאמר בשלוש עשרה מדות של רחמים בשמות לד, ו-ז ...ה' ה' אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת. נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה... • לְהַטּוֹת אִישׁ לִתְחִיָּה – הטה את הדין לטובה, לחיים. • עַמְּךָ הַטֵּה – הטה את דינו של עמך. • גְּמָל נָא עָלָיו וְחָיָה – תן לו חסד ויחיה. • כְּתֹב תָּו חַיִּים וְהָיָה עַל מִצְחוֹ – סַמֵן אותו לחיים. התמונה שאובה מנבואת יחזקאל (ט, ד) שבה מסומנים אנשים שיישארו לחיים בירושלים בתו במצחם. • וְהָיָה עַל מִצְחוֹ תָּמִיד – סימן חיים זה יהיה שם תמיד. שיבוץ הוא מהאמור על הציץ שהיה על מצחו של הכהן הגדול, כפי שנאמר בשמות כח, לו-לח וְעָשִׂיתָ צִּיץ זָהָב טָהוֹר... וְהָיָה עַל מֵצַח אַהֲרֹן... וְהָיָה עַל מִצְחוֹ תָּמִיד לְרָצוֹן לָהֶם לִפְנֵי ה'. • הֵיטִיבָה בִרְצוֹנְךָ אֶת צִיּוֹן – כפי שנאמר בתהלים נא, כ הֵיטִיבָה בִרְצוֹנְךָ אֶת צִיּוֹן תִּבְנֶה חוֹמוֹת יְרוּשָׁלָםִ. • וְנָתַתָּ יָד וָשֵׁם בְּבֵיתְךָ לִמְקֻדָּשַׁי – תתן זיכרון בבית המקדש לאלו המקודשים לעבודתך. ביטוי זה לקוח מהאמור אודות הסריסים בישעיהו נו, ה וְנָתַתִּי לָהֶם בְּבֵיתִי וּבְחוֹמֹתַי יָד וָשֵׁם טוֹב מִבָּנִים וּמִבָּנוֹת שֵׁם עוֹלָם אֶתֶּן לוֹ אֲשֶׁר לֹא יִכָּרֵת. • עֲרִיכַת נֵר לְבֶן יִשַׁי – במקדש אכבד את המשיח, בן דוד בן ישי, לפי לשון תפילת עמידה לימים נוראים, השאובה מתהלים (קלב, יז): שָׁם אַצְמִיחַ קֶרֶן לְדָוִד עָרַכְתִּי נֵר לִמְשִׁיחִי. • לְהַעֲלוֹת נֵר תָּמִיד – שיבוץ הוא משמות כז, כ: וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד וראו גם בספר ויקרא כד, ב. • חִזְקוּ וְיַאֲמֵץ לְבַבְכֶם – התחזקו, לפי תהלים כז, יד: קַוֵּה אֶל ה' חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ וְקַוֵּה אֶל ה'. • וּמָעֻזּוֹ – ובטחונו. • עֵדֹתָיו כִּי תִנְצְרוּ – משום שתשמרו את מצוותיו. ביטוי זה מופיע בתהלים קיט, כב גַּל מֵעָלַי חֶרְפָּה וָבוּז כִּי עֵדֹתֶיךָ נָצָרְתִּי וראו גם שם, שם, ב. • גַּם אֶת זוֹ לְעֻמַּת זוֹ יְכַפֵּר בְּעַד חַטַּאתְכֶם – וכנגד עדותיו, שאותם תשמרו, על חטאיכם הוא יכפר לכם. הביטוי לקוח מקהלת ז, יד: בְּיוֹם טוֹבָה הֱיֵה בְטוֹב וּבְיוֹם רָעָה רְאֵה גַּם אֶת זֶה לְעֻמַּת זֶה עָשָׂה הָאֱלֹהִים עַל דִּבְרַת שֶׁלֹּא יִמְצָא הָאָדָם אַחֲרָיו מְאוּמָה. • וְיִזְכֹּר רַחֵם בְּרָגְזוֹ – כאשר ה' ירגז עליכם, הוא יזכור את רחמיו ויחמול, על דרך שאמר חבקוק (ג, ב) ...בְּרֹגֶז רַחֵם תִּזְכּוֹר. • דִּרְשׁוּ ה' וְעֻזּוֹ בַּקְשׁוּ פָנָיו תָּמִיד – חפשו את ה' ואת כוחו תמיד. פסוק הוא המופיע הן בתהלים קה, ד הן בדברי הימים א טז, יא. • בְּנֵי עֲבָדֶיךָ – עם ישראל. • לְמִקְדָּשְׁךָ יֶאֱתָיוּ – יבואו לבתי הכנסת, המכונים 'מקדש מעט'. • וּלְחַיֵּיהֶם יִבְעָיוּ – יבקשו חיים. • זוֹכְרִים צִדְקוֹת אֲבוֹתָם – אפשר לבאר גם: מזכירים בתפילתם את זכויות אבותיהם. • ה' עֲלֵיהֶם יִחְיוּ – ה' שורה עליהם, ועל כן הם יחיו. שיבוץ הוא מדברי ישעיהו (לח, טז): ה' עֲלֵיהֶם יִחְיוּ וּלְכָל בָּהֶן חַיֵּי רוּחִי וְתַחֲלִימֵנִי וְהַחֲיֵנִי. • וְהָיוּ נֶגֶד ה' תָּמִיד – יזכו תמיד לחיות ולהיות לפני ה'. כאן במשמעות הפוכה מהמקור בתהלים (קט, טו), שם מדובר על חטאי הוריו של הרשע: יִהְיוּ נֶגֶד ה' תָּמִיד וְיַכְרֵת מֵאֶרֶץ זִכְרָם.
|