• אָנָּא בְּחַסְדְּךָ תְּרוֹמְמֵנִי - אנא רחם עלי בחסדיך הרבים והעלה אותי ממצוקתי וומצבי השפל. • דַּי נַפְשִׁי סָבְלָה חֶרְפַּת שְׁכֵנִי - אויבי, שאני שוכן בקרבם, גרמו לי די סבל. • אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶךָ - אם אכן אני, עם ישראל, היחיד והכלל, מוצא חן בעיניך, האל. כפי שאמרו דמויות שונות בתנ"ך, כמו למשל אברהם בבראשית יח, ג ...אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אַל נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךָ (ראו גם בראשית ל, כז; שמות לג, יג; שופטים ו, יז ועוד). • הַרְאֵנִי בְּבִנְיַן בֵּיתֶךָ - כי אז זכה אותי לראות בבנין בית המקדש, כמבוקש בברכת קדושת היום של תפילת מוסף לשלוש רגלים ...בְּנֵה בֵיתְךָ כְּבַתְּחִלָּה וְכוֹנֵן מִקְדָּשְׁךָ עַל מְכוֹנוֹ. וְהַרְאֵנוּ בְּבִנְיָנוֹ וְשַׂמְּחֵנוּ בְּתִקּוּנוֹ... • כּוֹהֲנַי יַקְרִיבוּ עוֹלוֹתֶיךָ - הכהנים ישובו לעבודת הקרבנות בבית המקדש. • יִשְׂרָאֵל יִשְׁתַּחֲוֶה לְפָנֶיךָ - ועם ישראל יעלה שוב לבית המקדש על מנת להתפלל לקב"ה. • שׁוֹפְטַי יֵשְׁבוּ בַּשְּׁעָרִים - בעבר היה נהוג שמקום המשפט היה בשערי העיר, כך למשל עולה מהפסוקים בדברים טז, יח שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ; זכריה ח, טז אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּ דַּבְּרוּ אֱמֶת אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ אֱמֶת וּמִשְׁפַּט שָׁלוֹם שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם; ואחרים. • לְנוֹטְרִים - לשומרים. • לְוִיִּים יָשִׁירוּ לְךָ שִׁירִים - בבית המקדש היו הלויים אחראים על השירה והנגינה. אף זה נזכר בברכת קדושת היום של תפילת מוסף לשלוש רגלים וְהָשֵׁב כֹּהֲנִים לַעֲבוֹדָתָם וּלְוִיִּם לְשִׁירָם וּלְזִמְרָם. • אָז תִּתְרוֹמַם בְּפִי יְשָרִים - הישרים, ישירו לך שיר תהילה ושבח, כפי שנאמר בסוף ברכת השיר הנאמרת בתפילת שחרית של שבת: בְּפִי יְשָׁרִים תִּתְרוֹמָם, וּבְשִׂפְתֵי צַדִּיקִים תִּתְבָּרַךְ, וּבִלְשׁוֹן חֲסִידִים תִּתְקַדָּשׁ, וּבְקֶרֶב קְדוֹשִׁים תִּתְהַלָּל. • רְעָדָה תאחֲזֵם יוֹשְׁבֵי אִיִּים - הגויים הרחוקים ישמעו על הגאולה ויפחדו. הביטוי מופיע גם בישעיהו לג, יד: פָּחֲדוּ בְצִיּוֹן חַטָּאִים אָחֲזָה רְעָדָה חֲנֵפִים מִי יָגוּר לָנוּ אֵשׁ אוֹכֵלָה מִי יָגוּר לָנוּ מוֹקְדֵי עוֹלָם, ובתהלים מח, ה-ז כִּי הִנֵּה הַמְּלָכִים נוֹעֲדוּ עָבְרוּ יַחְדָּו. הֵמָּה רָאוּ כֵּן תָּמָהוּ נִבְהֲלוּ נֶחְפָּזוּ. רְעָדָה אֲחָזָתַם שָׁם חִיל כַּיּוֹלֵדָה. • כִּי מֶלֶךְ מָלַךְ בִּירוּשָׁלַיִם - כי מלך בירושלים מלך המשיח. • מַעֲדַנֵּי אָשֵׁר יִתְּנוּ כִפְלַיִם - פה רמוז שמו הפרטי של מחבר השיר. כמה אפשרויות לפירוש: א. אז ישירו כפליים משירתו של אשר, הפייטן; ב. אז יעלו הגויים מסים ומתנות לעם ישראל כפי שהיה בימי שלמה; ג. כִּפְלַיִם כרומז גם הוא אל מאכלים משובחים, על פי המדרש בבראשית רבה צח, טז על ברכתו של יעקב לאשר (בבראשית מט, כ): מֵאָשֵׁר שְׁמֵנָה לַחְמוֹ וְהוּא יִתֵּן מַעֲדַנֵּי מֶלֶךְ. המדרש דורש את מַעֲדַנֵּי מֶלֶךְ כמאכלים משובחים, המכונים בארמית כפליות.
|