audio items
snunit
كوكيز (cookies)

يستخدم موقع المكتبة الوطنية ملفات تعريف (cookies)لتحسين تجربة التصفح الخاصة بك. إن تصفحك للموقع يمثل موافقة على استخدام ملفات تعريف (cookies). لمزيد من المعلومات، يرجى الاطلاع على سياسة الخصوصية

العودة إلى نتائج البحث

כוכב צדק

لتكبير النص لتصغير النص
تشغيل الأغاني بشكل متسلسل
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו דוד ויצמן, ליאור אלמליח, נסים טימסית
  • 2.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו מימון כהן
تشغيل الأغاني بشكل متسلسل
playerSongImg
عنوان כוכב צדק
دورة العام לכל עת
لغة עברית

תנאי השימוש:

تخضع هذه المادة لقانون حقوق النشر و/ أو شروط الاتفاقية. يُحظر كل ما يلي ما لم يتم الحصول على إذن كتابي من مالك حقوق الطبع والنشر ومالك المجموعة: الاستنساخ والنشر والتوزيع والأداء العام والبث والنشر عبر الإنترنت أو بأي وسيلة أخرى ، كذلك إنشاء عمل مشتق من البند (على سبيل المثال ، الترجمة أو التعديل أو التكيّف) بأي شكل أو بأي وسيلة، سواء كانت رقمية أو مادية.

على الرغم مما سبق، يحق للمستخدم القيام بأي استخدامات مسموح بها على النحو المحدد في قانون حقوق النشر الإسرائيلي (5768-2007)، مثل "الاستخدام العادل". في أي حال، يجب ذكر اسم (أسماء) القيّم (القيّمين) عند الاستفادة من عملهم. يحظر الإضرار بكرامة المؤلف أو سمعته عن طريق تغيير المادة أو الإضرار بها.

يخضع استخدام المادة أيضًا لشروط استخدام موقع.

إذا كان هنالك اعتقاد بوجود هناك خطأ في المعلومات الواردة أعلاه، أو في حالة وجود أية مخاوف بشأن انتهاك حقوق النشر فيما يتعلق بهذه المادة، يرجى التواصل معنا عبر البريد الإلكتروني: [email protected]

MARC RECORDS
تفسير التهاليل الدينية اليهودية

  • • כּוֹכָב צֶדֶק לַדּוֹרוֹת זָרַח אוֹרוֹ – את הפסוק מישעיהו (מא, ב): מִי הֵעִיר מִמִּזְרָח צֶדֶק יִקְרָאֵהוּ לְרַגְלוֹ יִתֵּן לְפָנָיו גּוֹיִם וּמְלָכִים יַרְדְּ יִתֵּן כֶּעָפָר חַרְבּוֹ כְּקַשׁ נִדָּף קַשְׁתּוֹ, מבאר תרגום יונתן כמתייחס לאברהם (ראו גם בבלי בבא בתרא טו, ע"א), שכן ה' עורר את אברהם לצאת מארצו ומולדתו שבמזרח אל הארץ שבה ניצח מלכים. הפייטן מפרש את המלה צדק ככוכב צדק מאיר, כנראה בעקבות בראשית רבה ב, ג: "אמר הקב"ה: עד מתי יהא העולם מתנהג באפילה? תבא האורה – 'ויאמר אלוהים יהי אור' - זה אברהם, הדא הוא דכתיב (ישעיה מא) 'מי העיר ממזרח צדק' וגו' - אל תקרא העיר אלא האיר". הפסוק מישעיהו נדרש בבראשית רבה מג, ג גם על יציאת אברהם למלחמה כנגד ארבעת המלכים, שתתואר בהמשך.
    • אֶחָד הָיָה אַבְרָהָם בִּבְנֵי דוֹרוֹ – בדורו היה אברהם היחיד שלא עבד עבודה זרה. זהו שיבוץ מיחזקאל לג, כד: בֶּן אָדָם יֹשְׁבֵי הֶחֳרָבוֹת הָאֵלֶּה עַל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל אֹמְרִים לֵאמֹר אֶחָד הָיָה אַבְרָהָם וַיִּירַשׁ אֶת הָאָרֶץ...
    • אֲשֶׁר בַּאֲבִיב שְׁנוֹתָיו הִכִּיר בּוֹרְאוֹ – בצעירותו. בבבלי נדרים לב ע"א ובבראשית רבה ל, ח נאמר "בן ג' שנים הכיר אברהם את בוראו".
    • וַיַּרְא שָׁם בִּמְאוֹרוֹתָיו אֶת מִשְׁטָרוֹ – באמצעות גרמי השמיים הכיר בשלטונו של הקב"ה. לפי המסופר בזהר ח"א פו ובבית המדרש ב, יצא אברהם בגיל שלוש מן המערה וחשב לעבוד לשמש, שכן ראה את שלטונה ביום. כיוון ששקעה וזרחה תחתיה הלבנה, חשב לעבוד את הירח. כשעמד על חילופי שלטונם, אמר "אין ביד אלו כח. אדון יש עליהם אליו אתפלל ואליו אשתחווה".
    • זָקֵן יוֹשֵׁב בִּישִׁיבָה – כך מתואר אברהם בבבלי יומא כח, ע"ב.
    • לֹא שַׂר צָבָא וְעִם שׁוֹלְפֵי חֲרָבוֹת זִכְרוֹ לֹא בָא – אברהם לא נחשב ולא היה איש מלחמה.
    • אַךְ לְהַקְהִיל קְהִלּוֹת נַפְשׁוֹ תָאֲבָה - לפי חז"ל אברהם השתוקק לאסוף אנשים וללמדם דעת ה', למשל בספרי ואתחנן ז נאמר על הפסוק "ואת הנפש אשר עשו בחרן" – "מלמד שהיה אברהם אבינו מגיירם ומכניסן תחת כנפי השכינה".
    • וּלְלַמְדָם אֶת לִקְחוֹ מִדֵּי עָבְרוֹ – לפי חז"ל, אברהם קרא בשם ה' ולימד את תורתו בכל מקום ששם עבר (ראו סוטה י, ע"ב). ייתכן שהמשורר דורש את כינויו של אברהם "אברהם העברי" – שהיה עובר ממקום למקום.
    • הוּא כְאַרְיֵה מִתּוֹךְ יַעַר – אברהם יצא לקראת אויביו כאריה הבא לתקוף את טרפו מן היער. מקור הדימוי בירמיהו ה, ו עַל כֵּן הִכָּם אַרְיֵה מִיַּעַר זְאֵב עֲרָבוֹת יְשָׁדְדֵם נָמֵר שֹׁקֵד עַל עָרֵיהֶם כָּל הַיּוֹצֵא מֵהֵנָּה יִטָּרֵף...
    • וְעִם קוֹמֶץ אֲנָשִׁים מְעַט מִזְּעָר – אברהם יצא לקרב בלווית מעט אנשים. בבראשית יד, יד נאמר: וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלשׁ מֵאוֹת. ואולם לפי תרגום יונתן לפסוק זה, וכן לפי מימרה מבבלי נדרים לב, ע"א המובאת ברש"י, התלווה אליו אליעזר לבדו, ו-318 הוא מניין הגימטריה של שמו.
    • מוּל אַרְבָּעָה מְלָכִים קָפַץ נִסְעָר – אברהם יצא בעוז למלחמה נגד ארבעת המלכים, אמרפל, אריוך, כדרלעמר ותדעל (ראו בראשית יד).
    • וְאֶת חַרְבָּם שָׂם לְאַל – כשאברהם גבר על המלכים, הוא כביכול ביטל את חרבותיהם.
    • וְאֶת חַרְבָּם שָׂם לְאַל בַּעֲפָרוֹ – במדרש בראשית רבה מג, ג דורש ר' יהודה את הפסוק שהובא בראשית הביאור מישעיהו מא, ב מִי הֵעִיר מִמִּזְרָח צֶדֶק... וּמְלָכִים יַרְדְּ יִתֵּן כֶּעָפָר חַרְבּוֹ כְּקַשׁ נִדָּף קַשְׁתּוֹ ואומר שאברהם היה משליך על המלכים עפר, והוא נעשה עליהם כחרבות.
    • בֶּן כּוּשׁ – נמרוד. לפי בראשית י, ח נמרוד היה בן כוש.
    • וּבְיוֹם בֶּן כּוּשׁ הִשְׁלִיכוֹ אֶל כִּבְשָׁנוֹ – על פי המדרש (בראשית רבה לח, יג, וכן בבבלי עירובין נג, ע"א ופסחים קיח, ע"א) מסופר שנמרוד הפיל את אברהם לתוך כבשן האש.
    • יָרַד מַלְאָךְ אֶל תּוֹכוֹ וְצִנְּנוֹ – לפי בבלי פסחים קיח, ע"א, בשעה שהפיל נמרוד את אברהם לתוך כבשן האש ירד גבריאל המלאך אל הכבשן לצננו, כדי להציל את אברהם.
    • כִּי שָׁם – בכבשן.
    • שָׂם לוֹ אֵל שַׁדָּי בְּבִטְחוֹנוֹ – בבראשית רבה לח, יג, מסופר על הנסיבות שהביאו להשלכת אברהם לכבשן האש. מסופר שם שנמרוד השליך אותו לאש בעקבות ויכוח תיאולוגי: נמרוד הציע לאברהם לעבוד את האש. אמר לו אברהם: אם כך, נעבוד למים המכבים את האש... אם כן, נעבוד לענן הנושא את המים... נעבוד לרוח המפזר את העננים... נעבוד לאדם הנושא את הרוח. וכשעייף נמרוד מן הויכוח, אמר לאברהם: "אני איני משתחווה אלא לאוּר [=לאש], הרי אני משליכך בתוכו, ויבוא אלוה שאתה משתחווה לו ויצילך ממנו".
    • שָׁם שָׂם לוֹ – שיבוץ משמות טו, כה: שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט וְשָׁם נִסָּהוּ. ומעניין שאף שם הדברים בהקשר של נסיון.
    • אֶחָד הָיָה אַבְרָהָם בִּבְנֵי דוֹרוֹ – אברהם היה יחיד בדורו, לפי הפסוק שהובא לעיל מיחזקאל לג, כד אֶחָד הָיָה אַבְרָהָם. חריגותו של אברהם מתבטאת גם בדרשת ר' יהודה בכינוי "אברהם העברי" – " כל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחד" (בראשית רבה מב ח).


أتعرفون المزيد عن هذا العنصر؟ وجدتم خطأ ما؟