• רוֹעֶה נֶאֱמָן הוּא מֹשֶׁה – בעקבות הפסוק לֹא כֵן עַבְדִּי משֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא (במדבר יב, ז), נקרא משה רועה נאמן במדרשים שונים (למשל אסתר רבה ז, יג, איכה רבה הקדמה כד). אף הזוהר מכנה את משה פעמים רבות 'רעיא מהימנא', כלומר רועה נאמן. • רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל – מנהיגם של ישראל. • מִבֶּטֶן קָדוֹשׁ הוּא – לפי מדרש שמות רבה א, כ, כשנולד משה נתמלא כל הבית כולו אורה, ולפי דברי ר' מאיר המובאים במדרש ויקרא רבה כ, א נולד משה מהול. • פָּנִים בְּפָנִים דִּבֵּר עִם הָאֵל – משה רבנו היה הנביא שהגיע לדרגת הנבואה והקִרבה אל ה' הגבוהה ביותר. בבמדבר יב, ח מעיד על כך הקב"ה עצמו: פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט... וכן בדברים לד, י: וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה אֲשֶׁר יְדָעוֹ ה' פָּנִים אֶל פָּנִים. הביטוי פנים בפנים מופיע לגבי עם ישראל כולו בדברים ה, ד פָּנִים בְּפָנִים דִּבֶּר ה' עִמָּכֶם בָּהָר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ. • שֵׁשׁ בְּסִיוָן בּוֹ נָתַן הַתּוֹרָה לְיִשְׂרָאֵל– יום מתן תורה היה, לפי רוב הדעות בו' בסיון (ראו בבלי שבת פז ע"א ורש"י שם, סוטה יב ע"ב, שמות רבה א, כד). • פֶּה וְלָשׁוֹן יוֹדוּ – לפי נוסח 'נשמת כל חי': כִּי כָל פֶּה לְךָ יוֹדֶה, וְכָל לָשׁוֹן לְךָ תְשַׁבֵּחַ... • הָעָם יֹאמְרוּ וְיַגִּידוּ: זֹאת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר שָׂם מֹשֶׁה – כל העם יודו שהתורה היא תורת משה. ואכן בבתי הכנסת בהגבהת ספר התורה מצביע הקהל ואומר: וְזֹאת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר שָׂם מֹשֶׁה לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל פִּי ה' בְּיַד משֶׁה (פסוק הלקוח מדברים ד, מד). • אָמְרָה תּוֹרָה: בִּי יִמְלֹכוּ מְלָכִים וְרוֹזְנִים – אלו הם דבריה של החוכמה במשלי (ח, טו): בִּי מְלָכִים יִמְלֹכוּ וְרֹזְנִים יְחֹקְקוּ צֶדֶק. פסוק זה נדרש על התורה במדרש ההלכה ספרי קורח ד. • בִּימִינִי יַאֲרִיכוּ יָמִים... בִּשְׂמֹאלִי יָבוֹא לָהֶם עֹשֶׁר – לומדי התורה יאריכו שנים ויזכו לעושר, לפי האמור על החכמה במשלי (ג, טז): אֹרֶךְ יָמִים בִּימִינָהּ בִּשְׂמֹאולָהּ עֹשֶׁר וְכָבוֹד. אף פסוק זה נדרש על התורה, למשל בתנא דבי אליהו רבה ה. • לוֹמֵד בָּהּ כָּל יוֹם וָיוֹם כָּל יָמָיו יִמְצָא שָׁלוֹם – המתמיד ללמוד תורה יזכה לשלוה. ייתכן שהפייטן נשען על הפסוק מישעיהו נד, יג וְכָל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי ה' וְרַב שְׁלוֹם בָּנָיִךְ, ושמא השראת דברים אלו בפסוק הסמוך במשלי ג, יז דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם. • מַצִּילָתוֹ מִצָּרָתוֹ וּדְבָרָיו יִשְׁמַע הָאֵל – התורה מצילה את לומדיה מצרה ומביאה לכך שה' ישמע את בקשותיו.
|