• עַל הַר חוֹרֵב הֶעֶמִידִי – הר חורב הוא הר סיני, לשם עלה משה לפני מתן תורה. • עִנְיָן קָשֵׁב עֲמוֹד עִמָדִי – במעמד הר סיני נתמלא עם ישראל יראה ולא היה מסוגל להקשיב לדברי האל באופן ישיר, על כן ביקש ממשה שהקב"ה ידבר עמם באמצעותו. כפי שמתואר בדברים ה, כו-כז, שם אומר הקב"ה למשה: אֱמֹר לָהֶם שׁוּבוּ לָכֶם לְאָהֳלֵיכֶם וְאַתָּה פֹּה עֲמֹד עִמָּדִי וַאֲדַבְּרָה אֵלֶיךָ אֵת כָּל הַמִּצְוָה וְהַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תְּלַמְּדֵם. • מִי מִדְבָּר הִנְהִיג עֶדְרִי – משה הוא זה שהנהיג את עם ישראל במדבר, כרועה הנוהג את צאנו. • מָן הֶאֶכִילִי – משה הוא זה שבישר את בני ישראל על המן אותו יוכלו לאכול, כמתואר בשמות טז ב-ד: וַיִּלּוֹנוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל... מִי יִתֵּן מוּתֵנוּ... בְּאָכְלֵנוּ לֶחֶם לָשֹׂבַע... וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה הִנְנִי מַמְטִיר לָכֶם לֶחֶם מִן הַשָּׁמָיִם. • נָם עֲלֵי בְּאֵרִי – משה הוא שדיבר את שירת המים והבאר, כמתואר בבמדבר כא טז-יז: ...הִוא הַבְּאֵר אֲשֶׁר אָמַר ה' לְמֹשֶׁה אֱסֹף אֶת הָעָם וְאֶתְּנָה לָהֶם מָיִם. אָז יָשִׁיר יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת: עֲלִי בְאֵר עֱנוּ לָהּ. • רִצָה עֶלְיוֹן – משה הוא שפייס את האל לאחר חטא העגל, בבקשו שימחל לעם ישראל ולא ימחה אותו. • חַנּוּן וּמְרַחֵם – משה עורר את רחמיו של הקב"ה, בהזכירו שתיים ממידותיו – רחום וחנון. • רָחַשׁ שׁוּב עַל הָרָעָה הִנָחֵם – משה ביקש שוב ושוב מהאל שימחל על חטאי עם ישראל במדבר. כמתואר בתפילת משה לסליחה על חטא העגל: לָמָּה יֹאמְרוּ מִצְרַיִם לֵאמֹר בְּרָעָה הוֹצִיאָם לַהֲרֹג אֹתָם בֶּהָרִים וּלְכַלֹּתָם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה; שׁוּב מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ וְהִנָּחֵם עַל הָרָעָה לְעַמֶּךָ (שמות לב, יב). • מִי חָז חִזְיוֹן חוֹק עֵדוֹת – משה הוא זה שהתנבא והעביר לישראל את חוקי האל ומצוותיו. • חָזָה בַּמַּרְאֶה וְלֹא בַּחִידוֹת – בשונה משאר הנביאים, נבואתו של משה היתה נבואה באספקלריא מאירה, שבה הנבואה באה בצורה גלויה וישירה, לעומת נבואה באספקלריא שאינה מאירה, הבאה בצורות שונות - חלום, חידה, כפי שמתואר בבמדבר יב, ו-ח: וַיֹּאמֶר שִׁמְעוּ נָא דְבָרָי אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם ה' בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ: לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא: פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט. • מִי זֹאת הַתּוֹרָה לִמֵּד וְשִׁנֵּן – משה הוא זה המלמד את בני ישראל את התורה, כפי שמופיע מספר פעמים בתורה, לדוגמא בדברים ד, ה: רְאֵה לִמַּדְתִּי אֶתְכֶם חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים כַּאֲשֶׁר צִוַּנִי ה' אֱלֹהָי. • מִי זָכָה וְיָבֹא בְּתוֹךְ הֶעָנָן – משה הוא העולה להר סיני לקבל את הלוחות לאחר מעמד הר סיני, כמתואר בשמות כד, טז-יח: ...וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִתּוֹךְ הֶעָנָן: וּמַרְאֵה כְּבוֹד ה' כְּאֵשׁ אכֶלֶת בְּרֹאשׁ הָהָר לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: וַיָּבֹא משֶׁה בְּתוֹךְ הֶעָנָן וַיַּעַל אֶל הָהָר וַיְהִי משֶׁה בָּהָר אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לָיְלָה. • מִי קָם אַרְבָּעִים יוֹם בַּשָּׁמַיִם בְּלֹא לֶחֶם וּבְלֹא מַיִם – משה הוא השוהה בהר סיני 40 יום ללא אכילה ושתיה, כמתואר בשמות לד, כח: וַיְהִי שָׁם עִם ה' אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה לֶחֶם לֹא אָכַל וּמַיִם לֹא שָׁתָה. • אֶל הָאֱלֹהִים עֲדָתִי קוּמִי – המשורר פונה לישראל להתעורר ולהתקרב אל האל. • כִּי בָא אוֹרֵךְ וּכְבוֹד ה' עָלַיִךְ זָרַח – כי הגיע זמן גאולתך שיבוץ מנבואת הנחמה של ישעיהו (ס, א): קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ וּכְבוֹד ה' עָלַיִךְ זָרָח.
|