• זֶרַע אֱמוּנַי - צאצאיהם של מאמיני או נאמני. • הוֹדוּ לַה', כִּי גָבַר חַסְדוֹ - שילוב של שני פסוקים מתהלים (קיז, ב; קיח, א) כִּי גָבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ וֶאֱמֶת ה' לְעוֹלָם הַלְלוּיָהּ; הוֹדוּ לַה' כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ. • בִּימֵי מַתִּתְיָה - החשמונאי. • זָקֵן - לפי ספר העיקרים, מאמר רביעי, פרק מב, מתתיהו כהן גדול, ראש החשמונאים היה זקן מאוד. • יְדִיד יָה - אוהבו של הקב"ה. • רָב עֲלִילִיָּה - הקב"ה, שהוא רב פעלים. • פָּקַד צֹאן יָדוֹ - זכר את עמו, על פי תהלים צה, ז כִּי הוּא אֱלֹקֵינוּ וַאֲנַחְנוּ עַם מַרְעִיתוֹ וְצֹאן יָדוֹ. • יוֹצְאֵי יְרֵכָיו - זרעו של מתתיהו, חמשת בניו הכהנים. • הָלְכוּ בִדְרָכָיו - של מתתיהו. • לָבְשׁוּ אֶת מַדּוֹ - לחמו במלחמתו. • גִּבּוֹרִים... וּטְמֵאִים... וְגֵאִים שָׁפְלוּ - היוונים הגיבורים הגאים והטמאים נפלו במלחמה, כפי שנאמר בתפילת 'על הנסים' הנאמרת בימי החנוכה: מָסַרְתָּ גִּבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים, וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים, וּרְשָׁעִים בְּיַד צַדִּיקִים, וּטְמֵאִים בְּיַד טְהוֹרִים. וְזֵדִים בְּיַד עוֹסְקֵי תוֹרָתֶךָ. • הָרַב עִם עַבְדּוֹ - דין האדון והנכבד היה כדין העבד - כל האויבים נחלו מפלה. • חַלָּשִׁים נָצְחוּ, צַדִיקִים צָלְחוּ, וּטְהוֹרִים שָׂמְחוּ - לפי האמור בתפילת 'על הנסים' שצוטטה לעיל ניצחו החלשים, הצדיקים והטהורים - עם ישראל. • אִישׁ וּמַחֲמַדּוֹ - כל אחד ואהובו. • בָּאוּ לַמִּקְדָּשׁ - לאחר הניצחון על היוונים נכנסו הכהנים לבית המקדש, כפי שנאמר בתפילה זו: "וְאַחַר כָּךְ בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ". • שָׁרוּ שִׁיר חָדָשׁ - קבעו את שמונת ימי חנוכה להלל ולהודאה - אומרים הלל בכל יום ומוסיפים את תפילת "על הנסים" האמורה. • וּטְהוֹר שְׁמָנִים - ושמן טהור. • וּקְהַל כֹּהֲנִים - החשמונאים, שהיו מזרע כהנים. • חָשׁ לְהִפָּקְדוֹ - מיהרו למלא את חסרונו. • נִכְחַד - נעלם. • רַק לַיְלָה אֶחָד סִפֵּק לְבַדּוֹ - שהספיק ליום אחד בלבד. • עוֹד שִׁבְעָה מָשְׁכָה מִדָּתוֹ אָרְכָה - פך השמן המשיך לדלוק עוד שבעה ימים נוספים. • יָמִים שְׁמוֹנָה גָּמְרוּ רְנָנָה - במשך שמונה ימים גמרו את ההלל.
|