• שְׁחִי - השתחוי, היכנעי. • יְחִידָה - הנשמה. כך מכונה הנשמה בתהילים כב, כא: הַצִּילָה מֵחֶרֶב נַפְשִׁי מִיַּד כֶּלֶב יְחִידָתִי. יחידה היא גם החלק הגבוה ביותר בנשמת האדם, שלפי תורת הסוד מונה 5 חלקים - נפש, רוח, נשמה, חיה, יחידה. • הַחֲכָמָה - הפילוסופים של ימי הביניים מנו שלושה חלקים של הנפש - חיה, צומחת ומשכלת. הנפש החכמה היא הנעלה שבהן, והיא היחידה שהכליון והמוות לא חלים עליה. • לְעוֹלָמֵךְ פְּנִי - קריאה לנשמה לפנות אל העולם הרוחני, עולם הנשמות ממנו לוקחה. • וְלָמָּה תִּרְדְּפִי הֶבֶל וְלָמָּה - למה תרדפי אחרי הבלי העולם הגשמי. השימוש הראשון במילת לָמָּה הוא כמילת שאלה. השימוש השני הוא בהוראת: אפס, שוא (הארמית: לָא מָה, לא כלום). • מְשׁוּלָה אַתְּ בְּחַיּוּתֵךְ לְאֵל חַי - הנשמה בחייה משולה לאל, על פי דברי הבבלי (ברכות י, ע"א) ומדרש תהלים: "מה הקב"ה מלא כל העולם אף הנשמה מלאה את הגוף, מה הקב"ה רואה ואינו נראה אף הנשמה נראת ואינה נראית, מה הקב"ה זן את כל העולם כולו אף הנשמה זנה את כל הגוף, מה הקב"ה טהור אף הנשמה טהורה, מה הקב"ה יושב בחדרי חדרים אף הנשמה יושבת בחדרי חדרים. יבא מי שיש בו חמישה דברים הללו וישבח למי שיש בו חמישה דברים הללו." • הֲלֹא אִם יוֹצְרֵךְ טָהוֹר וְנָקִי - כשם שיוצרך, הקב"ה, הוא טהור ונקי. • דְּעִי כִּי כֵן טְהוֹרָה אַתְּ וְתַמָּה - כך גם את טהורה ושלמה, ללא פגם. • חֲסִין יִשָּׂא שְׁחָקִים עַל זְרוֹעוֹ - הקב"ה כמו נושא את היקום כולו על זרועו. הביטוי כחסין ככינוי לה' מופיע בתהלים פט, ט: ה' אֱלֹהֵי צְבָאוֹת מִי כָמוֹךָ חֲסִין יָהּ וֶאֱמוּנָתְךָ סְבִיבוֹתֶיךָ. • כְּמוֹ תִּשְׂאִי גְוִיָּה נֶאֱלָמָה - כמו שאת, השנמה, נושאת הגוף האלם, חסר החיים ללא הנשמה. • זְמִירוֹת קַדְּמִי נַפְשִׁי לְצוּרֵךְ - נפשי, שירי שירי שבח והודאה לקב"ה, צורך. • אֲשֶׁר לֹא שָׂם דְּמוּתֵךְ בָּאֲדָמָה - לא ברא כמותך באדמה, בעולם התחתון או: המוות אינו שולט בך, בנשמה. • אֲשֶׁר לִשְׁמוֹ תְּהַלֵּל כֹּל נְשָׁמָה - הטור החותם מוביל אל יעודו של הפיוט, רשות ל"נשמת".
|