العودة إلى نتائج البحث

אוסף הצתת המרכז המסחרי, ממילא. אוסף שמחה מיקה לבית בכורשווילי

لتكبير النص لتصغير النص

בשכונת ממילא בירושלים, ממערב לחומות העיר העתיקה, היה מרכז מסחר מתפתח בשנות הארבעים של המאה העשרים. היו בו עשרות בתי עסק ובתי מלאכה קטנים, בבעלותם של יהודים וערבים. המתחם היה לאזור פופולרי ונודע בירושלים בשם "המרכז המסחרי החדש". באחד בדצמבר 1947 החלה בירושלים שביתה בת שלושה ימים, עליה הכריז הוועד הערבי העליון בתגובה להחלטת האו"ם (כ"ט בנובמבר 1947) על חלוקת ארץ ישראל לשתי מדינות. ביום 2 בדצמבר בבוקר התקהלו מפגינים ערבים סמוך לשער יפו והחלו לצעוד לעבר רחוב הנסיכה מרי (כיום, שלומציון המלכה). הם הציתו חנויות יהודיות ובזזו אותן. אנשי "ההגנה" שהוזעקו להגן על המקום ירו באוויר במטרה להבריח את ההמון חזרה אל העיר העתיקה. גם השוטרים הבריטיים התערבו. ההתקפה הסתיימה בהרס המרכז המסחרי. חברי ההגנה נוספים שניסו להגיע למתחם ולסייע נאסרו בידי הבריטים. בתגובה להשחתת החנויות, הציתו חברי אצ"ל את קולנוע רקס ברחוב הנסיכה מרי, שהיה בבעלות ערבית. לפנות ערב הגיעו כמה מחברי ההגנה אל הרחוב במשאית, וסייעו לסוחרים להציל את הסחורות שלא נשדדו. עם צאת המשאית מהמקום נפל ממנה יצחק פנסו. חבריו לא הבחינו בכך, והוא נתפס בידי ערבים ונרצח. למרות הנזק הרב לרכוש, פנסו היה ההרוג היחידי באותו יום. התמונות נמסרו לארכיון התמונות של יד יצחק בן-צבי על ידי תמר (תמי) שובל, בתה של שמחה מיקה. לדבריה קרוב משפחה, שהיה צלם מקצועי ושותף בסטודיו לצילום, הוא זה שצילם את התמונות בעת ששהה סמוך למקום האירוע.

رقم الرف
IL-INL-YBZ-0359
رقم الإستدعاء لدى الوصي الحالي
יד יצחק בן צבי;YBZ.0359
تاريخ الإصدار
02/12/1947-04/12/1947
الشكل
12 פריטים.
موقع
  • יד יצחק בן צבי
العنوان אוסף הצתת המרכז המסחרי, ממילא. אוסף שמחה מיקה לבית בכורשווילי.
ملاحظات אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-20/06/2006 ועד 23/07/2018
هذا جزء من יד יצחק בן צבי
مستوى التوصيف Fonds Record
الإعتمادات רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
رقم النظام 997009628436905171
      1. إظهار العناصر الـ 10 التالية من أصل 351
      2. عرض الكل

عند كل استخدام، يجب تحديد المادة في النموذج التالي:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

تمّ وضع شروط استخدام تتناسب مع كل ملف أرشيفي على حدة.

تظهر شروط الاستخدام في صفحة الملف الأرشيفي على موقع المكتبة الوطنية.

لمزيد من المعلومات حول خدمة الاستيضاح عن حالة حقوق التأليف والنشر، وشروط استخدام المواد المتاحة في مجموعات المكتبة، انقروا هنا.

MARC RECORDS

أتعرفون المزيد عن هذا العنصر؟ وجدتم خطأ ما؟

الشركاء