العودة إلى نتائج البحث

אוסף נופי ארץ-ישראל במצלמתו של פליקס בונפיס (Félix Bonfils)

لتكبير النص لتصغير النص

פליקס בונפיס, גדול צלמי ארץ הקודש במאה ה- 19 ויליד צרפת (1831), היה צלם שחי בלבנון ופעל בין השנים 1878-1867. הוא יצא למסעות צילום במזרח התיכון ותיעד נופים, אתרים, אתרים קדושים, אנשים וטיפוסים בארץ הקודש. תצלומיו סיפקו מבט אל האקזוטיקה וההווי במזרח התיכון כפי שנתפסו בעיניהם של בני אירופה, בגל "האוריינטליסטי" ששטף את היבשת. לאחר מותו בשנת 1885 המשיך בנו, אדריאן (ADRIEN), את פועלו עד שנת 1904. בעקבות גילוי טכניקת הצילום בידי דאגר הצרפתי (DAGUERRE) בשנת 1839, צעירים צרפתים, אנגלים, ארמנים וטורקים החלו לתעד במצלמתם תרבויות 'אותנטיות' ואקזוטיות שקשורות בסיפורי התנ"ך ובמקומות הקדושים לנוצרים. תצלומיהם זכו לענין רב בציבור ונמכרו היטב. פליקס בונפיס שירת בחיל המשלוח הצרפתי בלבנון, ולימים שב והשתקע בלבנון עם רעייתו ושני ילדיו (1867). המשפחה פתחה סטודיו לצילום שנקרא "Maison Bonfils" (בית בונפיס). פליקס יצא לסייר במרחב "סוריה" העות'מאני, שכלל את ארץ הקודש ועבר הירדן. הוא צילם אתרי קדושה וצליינות, נופים ובעיקר דמויות. צילומיו האיכותיים והמרהיבים מהמזרח התיכון, יצאו לאור באלבומים מיוחדים, שנמכרו בהצלחה באירופה. בשנת 1878 הוסב שם החנות ל:" F. Bonfils et Cie",". בשנת 1918, אברהם גיראגוסיאן (GUIRAGOSSIAN), צרפתי ממוצא ארמני שהיה אחד הפעילים בחברה, קנה את הארכיון מאלמנתו של בונפיס. גיראגוסיאן המשיך להפיץ את צילומיו של בונפיס עד פרוץ מלחמת העולם השנייה, ולאחר מכן מיקומם לא נודע. חלק מהתצלומים - בעיקר של טיפוסים ומנהגים מקומיים, לבוש אופייני ואביזרים שונים, צולמו בסטודיו. ההשערה הרווחת היא שלידיה קאבאני בונפיס, רעייתו של פליקס, הייתה זו שצילמה וביימה את דמויות הנשים. זאת בשל מוסכמה חברתית רווחת במזרח התיכון שנשים לא תיחשפנה לנוכחות גברית. בשנת 1971 הופיעו שוב הצילומים של בונפיס בעקבות אירוע במכון למחקר צבאי במסצ'וסטס שבארצות הברית. מזכיר המדינה דאז, הנרי קיסינג'ר היה יעד לפגיעה מידי ארגונים אנטי-מלחמתיים על רקע סערת מלחמת וייטנאם. פצצה שהוטמנה במקום כדי להתנקש בחייו התפוצצה, אך קיסנג'ר לא היה במקום. בפיצוץ נפגעה עליית הגג וקרסה, וכך התגלו ארגזים שהכילו 28,000 צילומים - מתוכם 800 צילומים בחתימת ידו של בונפיס. בשנת 1993 נוצר קשר עם נכדתו של בונפיס שחיה בצרפת, ולאחר משא ומתן הגיעו 210 מתצלומי ארץ ישראל של בונפיס לתצוגה במוזיאון תל חי. באוסף שלפנינו תצלומי נופים ואתרים קדושים לנוצרים, ליהודים ולמוסלמים בארץ ישראל, בעבר הירדן, בלבנון (בעלבק) ובסוריה (פלמירה ותדמור), טקסים דתיים, טיפוסים מקומיים ועוד. נוסף לתצלומים מבית היוצר של בונפיס (האב והבן), באלבום זה גם העתקי תצלומים מהמזרח התיכון שהופקו בשקופיות זכוכית מבית ההוצאה לאור של תיאודור בנצינגר (Benzinger ).

رقم الرف
IL-INL-YBZ-0185
رقم الإستدعاء لدى الوصي الحالي
יד יצחק בן צבי;YBZ.0185
تاريخ الإصدار
01/01/1865-31/12/1936
الشكل
130 פריטים.
موقع
  • יד יצחק בן צבי
العنوان אוסף נופי ארץ-ישראל במצלמתו של פליקס בונפיס (Félix Bonfils).
ملاحظات אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-21/01/2010 ועד 01/04/2018
هذا جزء من יד יצחק בן צבי
مستوى التوصيف Fonds Record
الإعتمادات רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
رقم النظام 997009628344505171
      1. إظهار العناصر الـ 10 التالية من أصل 351
      2. عرض الكل

عند كل استخدام، يجب تحديد المادة في النموذج التالي:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

تمّ وضع شروط استخدام تتناسب مع كل ملف أرشيفي على حدة.

تظهر شروط الاستخدام في صفحة الملف الأرشيفي على موقع المكتبة الوطنية.

لمزيد من المعلومات حول خدمة الاستيضاح عن حالة حقوق التأليف والنشر، وشروط استخدام المواد المتاحة في مجموعات المكتبة، انقروا هنا.

MARC RECORDS

أتعرفون المزيد عن هذا العنصر؟ وجدتم خطأ ما؟

الشركاء